Cookie beleid rksv De Zweef

De website van rksv De Zweef is in technisch beheer van VoetbalAssist en gebruikt cookies. Hieronder de cookies waar we je toestemming voor nodig hebben. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.

Functionele cookies

Voor een goede werking van de website worden deze cookies altijd geplaatst.

Analytische cookies

Google analytics Toestaan Niet toestaan

Marketing cookies

Facebook Toestaan Niet toestaan

Algemene Ledenvergadering op maandag 30 oktober

Algemene Ledenvergadering op maandag 30 oktober

9 oktober 2023 19:00


Op maandag 30 oktober wordt onze jaarlijkse Algemene Ledenvergadering gehouden. Alle leden en ouders van jeugdleden zijn welkom in ons clubgebouw. De vergadering begint om 20.00 uur. De agenda met korte toelichting en het jaarverslag van de secretaris zijn in dit bericht na te lezen.

Aan de leden,

Hierbij nodigen wij u uit voor de Algemene Ledenvergadering, die gehouden zal worden op maandag 30 oktober 2023. De vergadering start om 20:00 uur. De vergadering vindt plaats in ons clubgebouw. Tijdens de vergadering zult u in staat gesteld worden vragen te stellen over de onderwerpen die op de agenda staan.

Agenda

  1. Opening
  2. Mededelingen van het bestuur
  3. Notulen Algemene Ledenvergadering 24 oktober 2022
  4. Jaarverslag van het bestuur;
    1. Jaarverslag van de secretaris
    2. Financieel jaarverslag over het afgelopen boekjaar;
    3. Verslag van het accountantskantoor aangaande controle op de financiën;
    4. Vaststelling van de balans en van de staat van baten en lasten;
    5. Vaststelling van de begroting.
  5. (Her)benoeming bestuursleden
  6. Presentatie voetbaltechnisch beleid
  7. Afscheid (technische) kaderleden
  8. Rondvraag

Toelichting op de agenda

Ad 2 Aan de orde komen onder andere: ledengroei, terugblik renovatie clubgebouw en de eerste ervaringen van SVO De Zweef/DES. 

Ad 3 De notulen van de vorige vergadering zijn vanaf 7 dagen voor aanvang van de vergadering op te vragen bij de secretaris (via [email protected]).

Ad 4a Het jaarverslag van de secretaris is onderaan deze agenda toegevoegd.

Ad 4 b,c,d Het financiële jaarverslag, het verslag van het accountantskantoor, de balans en de staat van baten en lasten liggen een uur voor aanvang van de vergadering ter inzage in het clubgebouw.

Ad 4e

De begroting wordt tijdens de vergadering nader toegelicht en vervolgens ter goedkeuring aan de vergadering voorgelegd. Ook de begroting ligt een uur voor aanvang van de vergadering ter inzage in het clubgebouw.

Ad 5

Aftredend en niet herkiesbaar

    • Ewald Wennemers

 

Aftredend en herkiesbaar voor een periode van 3 jaar:

    • Richard Benneker (als voorzitter)
    • Jos van Rhee (als vice-voorzitter)
    • Kim Praas (als bestuurslid)

 

Te benoemen voor een periode van 3 jaar:

    • Tom Heuver (als penningmeester)

 

Tegenkandidaten kunnen ingevolge artikel 9 lid 2 van de statuten bij het bestuur worden ingediend.

Ad 6

Het voetbaltechnisch beleid wordt tijdens de vergadering gepresenteerd door de Technische Commissie.


Verslag secretaris seizoen 2022-2023

1. Organisatie

Vrijwilligers

Vrijwilligers zijn de kurk waar onze club op draait. Jullie zijn onmisbaar voor onze vereniging en we zijn er trots op om te zien dat de groep mensen die zich wil inzetten groeiende is. Voorbeelden zijn extra barpersoneel, betere bezetting van commissies en steeds meer ouders die leiders en trainers ondersteunen. Samen zijn én maken we De Zweef, enorm bedankt daarvoor!

Het bestuur realiseert zich echter ook dat er af en toe een zwaar beroep op jullie wordt gedaan. Bij De Zweef is namelijk altijd wat te doen, en sommigen nemen daarbij misschien soms wel te veel hooi op hun vork. We (bestuur of vrijwilligerscoördinator Erik Heuver) horen het graag als er dingen zijn die wij kunnen doen om het vrijwilligerswerk aantrekkelijker te maken of beter te verdelen.

De Zweef wil naast een sportieve en gezellige, ook een veilige vereniging zijn voor al onze leden. Het bestuur heeft daarom als een van de eerste clubs in de regio met ingang van het seizoen 2022-2023 voor alle jeugdkaderleden en vrijwilligers, zowel betaald als onbetaald, een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verplicht gesteld.

Een blijvend punt van zorg is het gebrek aan scheidsrechters. Wil je ons helpen en af en toe een wedstrijd fluiten? Meld je dan bij het bestuur of de vrijwilligerscoördinator. Met de dankbare hulp van SNO zijn er ondertussen een aantal extra (jeugd)scheidsrechters actief en ook het komende seizoen wordt er ingezet op opleiding en begeleiding van onze (nieuwe) scheidsrechters. Spelers en toeschouwers roepen we op een rol te spelen in het oplossen van het tekort. Heb je kritiek? Dat kan, maar houd het altijd netjes. En ooit bedacht om zelf de fluit op te pakken?

Bestuur

Het bestuur bestond dit seizoen uit de volgende personen:

Voorzitter Richard Benneker
Vice-voorzitter Jos van Rhee
Penningmeester Ewald Wennemers
Secretaris Stefan Scholten
Lid Helmut van Rhee
Lid Jan Fikken
Lid Melanie Paarhuis-Tibbe
Lid Bas Kolkman
Aspirant-lid Kim Praas
Aspirant-lid (per januari) Tom Heuver

 

Lief en leed

Tijdens het afgelopen seizoen is een aantal (oud-)leden overleden. Ook is er weer een aantal mensen binnen onze vereniging geblesseerd geraakt of gedurende een korte of lange periode (ernstig) ziek geweest. Aan deze personen is door het bestuur rechtstreeks of via de commissies en begeleiding van de elftallen aandacht besteed door een bezoekje, attentie of kaartje. Gelet op ons grote aantal leden is het mogelijk dat het bestuur bepaalde persoonlijke aangelegenheden heeft gemist. Het bestuur betreurt dit en doet een herhaalde oproep aan alle leden om haar te informeren over relevante zaken in het kader van lief en leed. De lief- en leedregeling geeft aan welke richtlijnen het bestuur hanteert.

 

2. Activiteiten
Voor het eerst sinds seizoen 2018-2019 kenden we een jaar zonder beperkingen. Alle activiteiten, en dat waren er nogal wat, konden weer zonder problemen doorgaan. Dat we het feestvieren bij De Zweef nog niet verleerd zijn zal niemand zijn ontgaan. Onder andere de playbackshows, een Super Saturday, kampioensfeestjes, het mixtoernooi, reisjes en een jeugdkamp werden als vanouds bezocht en beleefd. Goed om te zien dat deze en andere activiteiten voor nieuwe en positieve energie zorgen. We willen graag de Activiteitencommissie, de Vriendenkring, seniorencommissie en alle overige betrokkenen bedanken voor de prima organisatie!

Feestjes kunnen echter ook leiden tot overlast. Na klachten van omwonenden, en gesprekken met gemeente en politie hebben het bestuur en de kantinecommissie vernieuwde regels opgesteld om de hinder binnen de perken te houden. Aan iedereen de opdracht hier gehoor aan te geven.

3. Voetbal

Sportief gezien was het een seizoen om met een tevreden gevoel op terug te kijken. Zowel de heren als de dames wisten zich als nieuwkomer in de 2e Klasse te handhaven. Bij de heren was het lang spannend, maar het team van trainer Niels Kolkman speelde zich een week voor het einde van de competitie veilig. Ook het Twidde presteerde in een hogere klasse dan een jaar eerder naar behoren. Prima prestaties van de betrokken staf en spelers. Daarnaast, en zeker niet minder belangrijk, hebben het afgelopen seizoen heel veel spelers, van de mini’s op vrijdagavond tot de veteranen op zondagochtend, met plezier gevoetbald. Dank aan alle trainers, leiders, coördinatoren, velduitzetters, chauffeurs en andere betrokkenen die dat hebben mogelijk gemaakt.

In opdracht van het bestuur heeft een werkgroep het afgelopen jaar het technisch beleid van de vereniging onder de loep genomen. Het resultaat is een nieuw beleidsplan met daarin de maximale aandacht voor de kwaliteit van de voetbalontwikkeling en plezier binnen De Zweef. Achter de schermen is al veel werk verzet. Er is een nieuwe overlegstructuur bepaald en op personeel vlak zijn er wijzigingen doorgevoerd. Invulling met nieuw elan, maar zeker ook met ervaring, kennis en kunde. In het nieuwe seizoen moet dit definitief vorm krijgen.

Een bijzondere ontwikkeling is de samenwerking met vv DES die bij de vrouwen in gang is gezet. Op basis van gelijkwaardigheid en onderling vertrouwen spelen de dames- en meidenteams met ingang van 1 juni 2023 onder de naam SVO De Zweef/DES. De doelstelling van deze samenwerking is “de toekomst veiligstellen voor meiden- en damesvoetbal binnen beide verenigingen”. De overeenkomst loopt tot uiterlijk 31 mei 2026 en wordt steeds tussentijds geëvalueerd.

 

4. Financiën

Financieel sluiten we het seizoen 2022-2023 positief af. De eerdere duurzaamheidsinvesteringen blijken niet voor niets te zijn geweest, zeker omdat er van overheidswege geen compensatie voor gestegen energiekosten is. Wel waren we in deze tijden van hoge inflatie en oplopende energieprijzen genoodzaakt in de kantine per 1 april prijsstijgingen door te voeren. Dat was overigens voor het eerst in meer dan vijf jaar (uitgezonderd bier dat tussentijds wel duurder werd. De prijzen voor koffie, thee en chocolademelk bleven daarentegen ongewijzigd).

Het afgelopen seizoen was het eerste seizoen met de nieuwe sponsorformule, waarin zestien sponsoren gezamenlijk zijn gestart het hoofdsponsorschap te verzorgen. De formule slaat aan, want inmiddels bestaat het concept uit negentien aangesloten bedrijven. Dit maakt het hoofdsponsorschap nog minder kwetsbaar en zorgt voor financiële stabiliteit. Op deze plek willen wij graag al deze sponsoren bedanken.

De nieuwe formule betekende ook dat de gehele vereniging in nieuwe wedstrijdtenues gestoken is. Voor het vele werk dat de kledingcommissie hiermee heeft gehad werden zij beloond als vrijwilligers van het jaar.

Het gevoerde financiële beleid in de afgelopen jaren heeft ervoor gezorgd dat er flink geïnvesteerd is op het gebied van duurzaamheid, voetbaltechnische ontwikkeling en materialen (denk aan opleidingen, nieuwe reserveshirts, video analyse systeem, verplaatsbare doelen en keepershandschoenen). Daarnaast is er gespaard om het clubgebouw van een nieuwe look te kunnen voorzien. Met raad en daad zijn er door vele betrokkenen gedurende het seizoen plannen gemaakt, uitgewerkt en voorbereidingen getroffen zodat in de zomerstop van 2023 de daadwerkelijke renovatie plaats kon vinden. Om het plaatje af te maken kwam De Vriendenkring tijdens de nieuwjaarsreceptie met een financiële schenking voor alle nieuwe beeld- en geluidsapparatuur.

Penningmeester Ewald Wennemers kan met de prachtige kantine en in de wetenschap van de gezonde financiële situatie van de club met een gerust hart nu ‘eindelijk’ het stokje overdragen aan zijn opvolger Tom Heuver.

5. Facilitair

Na de voltooiing van het kunstgrasveld met infill in de zomer van 2022 zijn we verlost van de eerdere (gladheids)problemen en een vergroot risico op blessures. Het veld wordt nu een jaar naar tevredenheid en intensief gebruikt. De druk op de velden blijft echter groot, maar er is het afgelopen seizoen wel gekeken naar een betere verdeling, zodat ook bijna alle teams met regelmaat op het hoofdveld kunnen spelen. Een lijn die we de komende jaren door willen zetten.
Onze klussenploeg heeft in het voorjaar gezorgd voor een nieuwe stalplaats (de strook kunstgras rechtsvoor het hoofdveld) van alle verplaatsbare doelen. Aan alle gebruikers de oproep om deze opbergruimte ook zo goed mogelijk te benutten en materialen na gebruik niet overal op en langs het veld te laten staan.

Als genoemd stond een groot deel van het seizoen in het teken van voorbereidende werkzaamheden van de kantinerenovatie. Een helse klus die zonder de onvermoeibare inzet van vrijwilligers en sponsoren niet geklaard had kunnen worden. Van de tekentafel in het najaar van 2022 tot aan de start van de uitvoering in juni 2023 zijn er bergen werk verzet. Met een resultaat om U tegen te zeggen. Niet onvermeld willen we de regie van Helmut van Rhee, Paul Morsink en Jan Fikken laten.

Iets dat ons van het hart moet: er zijn veel vrijwilligers bezig met het netjes krijgen en houden van onze prachtige accommodatie. Helaas merken we nog altijd dat er (jeugd)leden bewust of onbewust eigendommen van de club vernielen. Dat varieert van hangen in de netten van goals, voetballen in de hal van de kantine, tot watergevechten en verstoppingen in de kleedkamers, enzovoorts. Het bestuur heeft als sanctie enkele jeugdteams tijdelijk de toegang tot de kleedkamers moeten ontzeggen. Alleen door elkaar aan te spreken op dit soort gedrag behouden we onze naam als fatsoenlijke club.

 

6. Maatschappelijk

Ook in het afgelopen seizoen heeft De Zweef invulling gegeven aan haar maatschappelijke verantwoordelijkheid. Naast de gebruikelijke activiteiten van onder andere Aveleijn (zij vierden hun 10-jarig jubileum als wijkteam bij ons), De Zonnebloem, de KBO en de Parkinson Club hebben we in januari in samenwerking met ambulancemedewerkers een basiscursus reanimatie en AED georganiseerd. Ook heeft de jaarlijkse YU MAN RACE gebruik gemaakt van onze kleedkamers.

Het bestuur heeft – mede naar aanleiding van vragen tijdens ouderavonden - spelers en begeleiding dringend verzocht geen telefoons in de kleedkamers te gebruiken. Dat voorkomt niet alleen het risico op schade en diefstal, maar voorkomt ook dat er in de kleedkamers misbruik gemaakt wordt van de telefoon (denk aan stiekeme foto’s e.d.). Dat laatste kan verstrekkende gevolgen hebben.

Het afgelopen seizoen kende ook enkele dieptepunten. Op maatschappelijk vlak waren dat de incidenten die zich op- en langs de velden hebben afgespeeld. Geregeld door toedoen van de tegenpartij, maar helaas zijn daar af en toe ook mensen bij betrokken die ons blauwwit dragen. Meestal gaat het om (racistische) uitlatingen (van toeschouwers) richting spelers, begeleiding of arbitrage. Een enkele keer betrof het een geweldsincident of uit voorzorg niet willen spelen van een wedstrijd. Laten we er met zijn allen voor zorgen dat dit niet meer voorkomt bij De Zweef. Ben je getuige van ontoelaatbaar gedrag? Spreek de dader er dan op aan, maar meld het ook altijd bij het bestuur en/of onze vertrouwenspersonen. Alleen zo kunnen we er werk van maken.

                                              

30 oktober 2023

Stefan Scholten, secretaris

Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!